15-08-2021 Update

Na een lange radiostilte (door persoonlijke omstandigheden) weer enkele nieuwtjes over de kraamkolonie op het Priesterkoor.

-Telemetrie onderzoek 2020/2021

In september 2020 hebben wij 20 Laatvliegers gezenderd met als doel deze te volgen om zo te achterhalen waar ze gaan overwinteren (winterslaap houden) Dit hebben wij in 2017 ook al met 15 Laatvliegers uitgevoerd maar toen gingen de zenders niet zo lang mee. In 2019 zijn er ook 20 Laatvliegers gezenderd maar helaas zijn deze door een technische fabricage fout allen vroegtijdig uit gevallen.
De nu gebruikte zendertjes moesten 163 dagen werken zodat wij bijna de gehele winter periode de beestjes hebben kunnen volgen. Boven verwachting gingen de zendertjes veel langer mee, de eerste stopte na 158 dagen, zij zat de gehele winter op de Horsterweg 55. (kerk).
Laatvlieger nr. 29 was na de 1e dag al niet meer terug te vinden, deze nog geprobeerd met een vliegtuigje te zoeken maar dat is niet gelukt nog wel 2 andere zoek geraakte terug gevonden deze waren met de auto niet uit te peilen. Wat heel bijzonder was dat nr. 29 op 2 mei 2021 weer terug gekeerd was naar de kerk en een dag later is het zendertje na 220 dagen pas uitgevallen.
Dit telemetrisch-onderzoek heeft ons weer meer inzicht gegeven van de overwinteringsplekken van de Laatvlieger. Nu kunnen wij aantonen dat de Laatvlieger (per individu) de spouwmuren van woningen als overwinteringsplek gebruiken.
Hierbij wil ik de bewoners waar een gezenderde Laatvlieger in de spouwmuur aanwezig was bedanken voor hun medewerking, zij zullen een exemplaar van het eind rapport ontvangen.

-Albino Laatvlieger gespot!

De eerste jonge Laatvlieger hebben wij op 19 juni waargenomen, dat is 18 dagen later dan in 2020, dit kan in verband hangen met de slechte voorjaars temperaturen, hier door waren er veel minder insecten voorhanden en de vleermuizen vrouwtjes kunnen zelf bepalen wanneer er een eisprong komt en zich zelf dan kunnen bevruchten, namelijk bij te weinig insecten is er te weinig voedsel om de jongen groot te brengen. Op 17 juli 2021 zijn er 159 invliegende Laatvliegers geteld, dat is minder dan voorgaande jaren.

Maar er is ook bijzonder nieuws te vertellen, tijdens de camera observatie dinsdag 6 juli 2021 om 23.00 uur zagen wij tot onze verbazing een moeder Laatvlieger met een licht kleurig jong ????? PRIMEUR voor Nederland; de eerst genomen foto van een Albino Laatvlieger op het Priesterkoor te Castenray, 24-07-2021 14.14 uur (zie foto 1)
PRIMEUR TWEE voor Nederland; op 12-07-2021 om 08.11 uur zagen wij vier witte voetjes (ver uit elkaar) van vermoedelijk 2 albino jongen. (op de foto zeer moeilijk te zien, geen afbeelding)
Een heeft de naam Bina gekregen (donker op de rug en zwarten oren) de tweede hebben we A2 genoemd (meer egale witte kleur en lichte oren)
De foto’s zijn met infrarood camera’s genomen, deze kunnen geen rode kleur onderscheiden, om dit te kunnen bevestigen of het albino’s zijn moeten wij eerst de zolder op om te controleren of de ogen ook daadwerkelijk rood kleurig zijn.
Maandag 26 juli zagen wij een van de twee kleur afwijkende jonge lvl op een bereikbare plek hangen. Wij: Paul van Hoof, Jaimy Jeucken en Jan Jeucken zijn toen na 22.00 uur met de verplichte beschermingen middelen (mondneuskapje handschoenen (leren) de zolder op gegaan en hebben haar kunnen vangen. Hierbij hebben we kunnen bepalen dat de Laatvlieger inderdaad rode ogen heeft maar niet een compleet witte huid. (Foto 2)
Dit is zeer bijzonder omdat het dan geen echte "Albino" is, ze is niet compleet wit. Echter bij andere verkleuringen van de huid (Leucisme, Piebaldisme) komen geen rode ogen voor. Die weet wat het is mag het zeggen!
Verdere foto's staan bij Fotowerk

Wordt vervolgd…

Foto 1: A2 duidelijk in beeld op de infrarood camera

Foto 2: Bina in kleur! (Foto Jaimy Jeucken)