28-8-2020 De weg van een gewonde vleermuis

Laatst hadden we via de camera's een gewonde vleermuis op de kerkzolder gezien en hebben haar opgehaald, en de naam Zenna gegeven. Dit is niet de eerste keer dat we een gewonde vleermuis ontdekken en dan meenemen voor te verzorgen, de vorige was Susan een jonge Laatvlieger.  Zenna is een volwassen dier die een jong gezoogd heeft. Maar dit doen wij zeker niet alleen!

In Oss is een Vleermuisfluisteraar Antoinette van Wilgen die een vleermuis opvang in haar eigen huis heeft. Antoinette en haar vrijwilligers behandelen en verzorgen gewonde en zwakke vleermuizen.Wij hebben Zenna daar naar toe gebracht zodat ze verzorgt kon worden. Daar waren ook nog 2 anderen Laatvliegers die zorg nodig hadden. Na dat ze weken door Antoinette waren verzorgt en voldoende op krachten waren gekomen, gingen ze naar een andere vleermuisvriend.

Carlo Wijnen is de persoon die de vleermuizen laat oefenen met vliegen. Hij heeft een mooie oefenkooi waar de vleermuizen in mogen leren vliegen en hij ze kan observeren of ze voldoende kunnen vliegen zodat ze vrijgelaten kunnen worden. Carlo is een lid van Vleermuiswerkgroep Noord-Brabant.

De 2 Laatvliegers samen met Zenna gingen naar Carlo en hij heeft deze groep weer de vliegkunsten laten beoefenen.

Na dat Carlo ze had goedgekeurd was het tijd om ze los te laten. Carlo had gezien hoe de 2 Laatvliegers en Zenna bij elkaar kropen in een vleermuiskast die in de oefenkooi hing. Hierdoor hadden wij besloten om ze samen uit te zetten op de kerkzolder te Castenray. Zenna was al bekend met deze omgeving en de andere 2 zullen hopelijk snel wennen.

Hier onder enkele foto's hoe wij samen de Laatvliegers hebben los gelaten.

Met veel dank aan Antoinette en Carlo !

Carlo haalt de eerste Laatvlieger uit de transportbak

Carlo laat de tweede Laatvlieger los op de kerkzolder
Hier laat ik Zenna weer op haar vertrouwde verblijf los