01-03-2023

Onze nieuwe website is vanaf nu te zien.
De aankomede tijd zijn er nog meer leuke dingen te lezen op onze site. We zijn bezig met een aantal nieuwe onderzoeken waar over snel meer duidelijkheid zal zijn. Hier zullen we natuurlijk op de website ook meer informatie over geven.

28-11-2022
Wij zijn op het moment bezig met het verbeteren van onze website

Voortplanting 2022

Het voortplanting resultaat (Reproductie) van de laatvliegerkolonie op het Priesterkoor van de Sint-Matthiaskerk te Castenray in 2022

Het weer in de lente van 2022 was zeer goed voor de insecten dus ook voor de insecteneters alle  vleermuissoorten in Europa met name de Laatvlieger. (Eptesicus serotinus)

Als een laatvlieger vrouwtje uit de winterslaap ontwaakt en haar conditie is goed en er is voldoende voedsel aanbod (veel insecten aanwezig, prooidieren) kan een volwassen vrouwtje zich zelf bevruchten. Zij heeft in de herfst gepaard (niet bevrucht) en heeft het zaad opgeslagen in het

”Receptaculum Semenis” dit is een verdikking van de vagina gelegen op de grens van de vagina met de eileider (zaadcelontvanger) Kom er helaas nog niet achter wie destijds dit ontdekt en onderzocht heeft.

Tijdens de draagtijd en bij ideale omstandigheden (voldoende voedsel  en goede temperaturen) zal  het ongeboren jong optimaal kunnen groeien.

Na een draagtijd van 45 tot 48 dagen (onderzoeker ?) wordt het jong geboren (Castenray rond week 22/24) de moeder zal door het goede voedselaanbod een goede melkproductie kunnen hebben wat het jong weer ten goede komt en hierdoor sneller kan groeien.

Als moeders gaat foerageren (eten zoeken) bij hogere nachttemperaturen zal het achter gebleven jong op zolder ook niet zo snel afkoelen wat bij lagere temperaturen meer energie vraagt wat ten koste kan gaan van de groei. Jonge Lvl hangen met maar met enkele bij elkaar max 10 jonge.

Dit jaar waren de dag- en nacht-temperaturen in de kraamperiode zeer goed.

Draagtijd bij de Lvl zijn tussen de 45/ 48 dagen (= 6 ½ tot 6.85 weken)  wie oh wie bestudeert?

Normaal gaan de jongen 3 weken (21 dagen) na de geboorte hun eerste vliegoefeningen houden, dit jaar was het eerste jongen al na 18 dagen aan het rondvliegen. 1e geboren 6 juni, 1e rondvlieger 24 juni. (eigen camera waarnemingen)

20220606 (juni) 1e jong gezien

20220612 (juni) 155 lvl uit. Eerdere dagen rond de 162, zijn dit (be)zoekers ?

20220624 (juni) na 18 dagen 1e jong doet al vliegoefeningen. (alle volwassene zijn zeker uit gaan foerageren)

20220721 (juli) totaal 236 uitvliegers  met nog 1 jong op zolder, deze doet nog vliegoefeningen (237)

In 2022 is de geschatte reproductie (geboren jongen) van de 155 op zolder aanwezige laatvliegers, (237 min 155)  zijn 82 jongen is 52.9 %

Deze waarneming geeft aan dat niet elke aanwezige Lvl op zolder een jong krijgt.

Ook zijn er enkele mannelijke dieren de gehele zomer op zolder die gedoogd worden door de aanwezige vrouwtjes, wij vermoeden dat dit onvolwassen mannetjes zijn van vorig jaar die nog geen mannelijke feromonen afgeven. Is weer een reden tot onderzoek hiernaar !!

Bij de Laatvlieger blijft GEEN volwassen dier achter bij de jongen om deze eventueel te beschermen. (eigen waarneming)

Een bijzonderheid is dat er in dit jaar 2022 vanaf de eerste lvl die de kerkzolder bezochten tot 5 oktober 2022  (237 aanwezige Lvl) GEEN enkel vermagerd, ziek of dood dier is gevonden (buiten en binnen) of met de camera’s is waargenomen !

Op 5 oktober 2022 is een laatvlieger waargenomen die vanuit de nok loodrecht omlaag op loopbrug is gevallen, deze bewoog nog iets met het hoofd en leefde toen niet meer ?? Het dode dier is na enkele dagen opgehaald voor verder onderzoek naar de doodsoorzaak.

Samenvatting; Het jaar 2022 is voor de kraamkolonie Laatvliegers op het Priesterkoorzolder van de Sint-Matthiaskerk te Castenray een zeer goed jaar geweest. Het aantal geboren jongen lag op 53 % (83) van het aantal oudere dieren(155)

Hopelijk dat dit de aankomende zich zal voortzetten.